دو روز و یک شب
در دو روز و یک شب ما باز هم با یک ساختار کلاسیک به نسبت مناسب روبهرو هستیم. به نظرم میتوانیم این فیلم را در تقسیمبندی ژانر جزو «پیرنگ بلوغ» بدانیم اما بلوغ فقط برای شخصیت اصلی یعنی ساندرا با بازی بسیار خوب ماریون کوتیار؛ بقیهی کارگران به نظر در یک شرایط احساسی، با بازیهای معمولی و گاه با دلسوزی رای به ماندن ساندرا میدهند.
آنچه که سبب ایجاد حس همذاتپنداری مخاطب با ساندرا میشود، ترس از دست دادن شغل و در نگاهی عمیقتر، ترس از دست دادن چیزی است که امکان جنگیدن برای آن وجود دارد.
ساندرا به یک بلوغ فکری میرسد، آن هم فقط بهخاطر اینکه مطمئن میشود نهایت تلاش خودش را برای از دست ندادن شغلش انجام داده است و حتی در این لحظه راضی به اخراج یک کارگر دیگر به جای خودش نمیشود.