کویرنشین

یادداشت های شخصی سید مهدی موسوی و معصومه علوی خواه

کویرنشین

یادداشت های شخصی سید مهدی موسوی و معصومه علوی خواه

روزانه ها

93/07/06

حس یک گلوله ی توپ عمل نکرده توی شن های کویر رو دارم که بعد از 27 سال چشیدن گرمای سوزان روز و سرمای استخوان سوز شب، منتظر یک انفجار بزرگ هست اما نه این انفجار رخ می دهد و نه کسی برای خنثی کردنش می آید. اینجا توی دل کویر، خطری برای آدم ها ندارم..

..:: کل روزنوشت های این وبلاگ ::..

بایگانی

چه کسانی خواستار تعطیلی سینما هستند؟

يكشنبه, ۶ فروردين ۱۳۹۱، ۱۱:۰۱ ب.ظ

پیش‌بینی فروش 1.3 میلیاردی قلاده‌های طلا تا پایان تعطیلات نوروز 91 از دو جنبه‌ی مهم قابل بررسی است. اول اینکه در این آشفته بازار فروش فیلم‌های روی پرده، شاید این عدد، به ظاهر رقم قابل قبولی برای اکران این فیلم خاص ـ که اتفاقاً طنز و لودگی هم در آن نیست ـ باشد اما قطعاً تا پایان اکران ـ با وجود روند رو به رشد فروش این فیلم ـ به رکورد خاصی نخواهیم رسید.

اما و در هر صورت، از نگاه دوم که بحث جدی این یادداشت است، این فروش پایین برای جامعه‌ی دینی و پایبند به اصول این نظام، چیزی شبیه یک فاجعه است. می‌گویم فاجعه چون با یک حساب سرانگشتی تعداد مخاطبین این فیلم براحتی قابل محاسبه است. اگر به طور تقریبی قیمت بلیط سینما را 3500 تومان در نظر بگیریم (قیمت بلیط در تهران 4000 و 5000 تومان است)، با تحقق پیش‌بینی فروش 1.3 میلیاردی، تعداد کسانی که این فیلم را دیده‌اند زیر چهارصد هزار نفر خواهد بود. براستی برای یک کشور با این تعداد جمعیت و برای یک فیلم با دراختیار داشتن 70 سالن سینمایی، این عدد به نظر شما فاجعه نیست؟! بگذارید از نگاه دیگری به این اعداد و ارقام نگاه کنیم.

در چند روز اخیر، عده‌ای به‌خاطر اکران فیلم‌های «گشت ارشاد» و «خصوصی» مواضع بسیار تندی گرفتند و این اعتراضات حتی به تجمع در مقابل وزارت ارشاد و راهپیمایی بعد از نماز جمعه هم کشیده شد. (هرچند برخی از این جوسازی‌ها توسط خود عوامل فروش این فیلم و برای جذب مخاطب انجام شده است).

حال سوال بسیار ساده‌ای می‌پرسم؛ چند نفر از معترضان اخیر، این دو فیلم را دیده‌اند؟ اصلاً همین معترضان! چند بار تا به حال سینما رفته‌اند؟ آیا انگیزه‌ای برای دفاع از سینمای ارزشی و دینی دارند؟ چند نفرشان تا به حال «قلاده‌های طلا» را دیده‌اند؟ اصلاً می‌فهمند که فروش یک فیلم یعنی چه؟! فروش بالای یک فیلم چه مفهومی دارد؟

صحبت سر سینه‌چاکانی است که بدون فیلم دیدن زبان به اعتراض می‌گشایند و فحش و ناسزا در مورد یک فیلم می‌دهند. اصلاً اشتباه نکنید! من هم فیلم «گشت ارشاد» را دیده‌ام و قبلاً هم نظرم را گفته‌ام. مثل کارهای قبلی آقای سهیلی مزخرف و سخیف است. اما چرا در زمان اکران دیگر فیلم های سینمایی، این اعتراضات بوجود نمی آید؟! آیا به این دلیل که قشر معترض! ما اهل سینما نیستند!

در طرف دیگر هم همین‌طور است؛ اکثر آدم‌های با شعوری! که در چند روز اخیر آقای ابوالقاسم طالبی و بازیگران و عوامل فیلم «قلاده‌های طلا» را به فحش و ناسزا می‌کشند، این فیلم را ندیده‌اند! وقتی با این افراد بحث می‌کنید متاسفانه هیچ دلیل منطقی و قانع‌کننده‌ای از آنها نمی‌بینید.

آیا 3000 نفری که در شب اکران «قلاده‌های طلا» به برج میلاد آمده بودند، همه از موافقان آقای طالبی بودند؟ چرا هیچ اعتراضی بعد از فیلم مشاهده نشد؟

می‌گویند وضع اقتصادی مردم خراب است، مردم پول فیلم دیدن ندارند، مردم... من فقط به یکی از خاطراتی که در این چند روز شنیده‌ام بسنده می‌کنم:

دوستی چند روز پیش برایم تعریف می‌کرد که: یکی از آشنایان ما ـ که اتفاقاً وضع مالی خوبی هم ندارند ـ سال پیش 700 هزار تومان مبل خریده بود، امسال همین مبل‌ها را به 100 هزار تومان فروخت و به‌جای آن یکدست مبل 400 هزار تومانی دست دوم! خرید. یک بنده خدای دیگری رفت همان مبلی که ایشان فروخته بود را 400 هزار تومان خرید و برد. فکر می‌کنید انگیزه‌ی آن فرد برای خرید مبل جدید چه بود؟ فقط چشم و هم‌چشمی! برای اینکه به فامیل ثابت کند که مبلمان خانه‌مان را امسال عوض کرده‌ایم...

 

چند نفر از ما واقعاً حاضریم، یک درصد، نه یک دهم درصد از پولی را که خرج چشم و هم‌چشمی دیگران و کور کردن چشم فامیل انجام می‌دهیم، برای فیلم دیدن خرج کنیم؟ می‌گویند شهر ما سینما ندارد، من به شهرهای زیادی سفر کرده‌ام، برخی از مراکز استان‌ها فقط یک سینمای قدیمی در شهرشان دارند که همان سینما هم اکثراً بلا استفاده است و کسی فیلم نمی‌بیند، واقعاً سرمایه‌گذاری پیدا می‌شود که برای 10 نفر مخاطب، سینما بسازد؟ همه‌ی تقصیرها را گردن دولت نیاندازیم...

 

بعدنوشت1:

حیف که خیلی از دردها را نمی‌توان به رشته‌ی تحریر درآورد!

بعدنوشت2:

از همه‌ی کسانی که در این چند روز اخیر ما را از فحش‌های آب‌دار و کش‌دار خود ـ چه ایمیلی و چه کامنتی ـ بی‌نصیب نگذاشتند تشکر ویژه می‌کنم و همچنان به باز بودن کامنت‌ها در وبلاگ و پلاس ادامه می‌دهم!

 

نظرات  (۳۷)

نظرات خصوصی پس از مطالعه توسط مدیر وبلاگ، حذف می شوند

خسروشکیبایی عزیز که امروز سالروز تولدشون هم هست:
از یه طرف میگن پایان نامه مشترک بنویسید، از یه طرف میگرنشون، اینا خودگیری دارن!
- فیلم دلشکسته
من که فکر می کنم کلا 1 میلیارد بیشتر نفروشه... الکی دلتون را خوش نکنید بابا
  • صادق باقرزاده
  • حرف شما را تا حدودی قبول دارم. اما جای این حرفها در یک محیط عمومی نیست. خودتان مصداق آن مطلب «شهرت با نون اضافه» شده اید.
    خجالت بکشید از این حرفهایتان
  • پسر اصغر آقا
  • نه بابا خوشم اومد!
    از آدم متحجری مثل تو این حرفها بعید بود...
    به قول همون خسرو شکیبایی توی فیلم دلشکسته، شما خودگیری دارید!!!
    اون قضیه مبل خریدن را خیلی خوب اومدی
    من به عینه دیدم این را، بدبختی هم اینه که همه هم مینالن از بی پولی و بدبختی اما هزار تا خرج عجیب و غریب هم میکنن که آدم شاخ در میاره.
    میگی تو که پول نداری... میگه ...
    بگذریم...
    راستی سید جان حال کردم با کامنت دونی بدون تایید
    والله به خدا، تا یه جا نظر میذاری میگه «نظر شما پس از تایید نویسنده نمایش داده میشود»
    نه ایول خوشم اومد...
    سلام دادا
    سید دلت فحش آب دار میخواد یه سر بیا فیس بوک :دی
    خواب بودن ما که چیز تازه ای نیست!
    هین سخن تازه بیار
    پاسخ:
    کمرنگ: محمدرضا جان، کم این چند وقته به ما فحش ندادن. فیس بوک نمیرم. هی داد می زنیم بلکه بیدار شیم.
    من هم قبل از دیدن این فیلم دیدگاه مثبتی به آن نداشتم. یاد پایان نامه و اخراجی ها می افتادم. اما وقتی که از سر کنجکاوی آن را دیدم خیلی تعجب کردم از اینکه چنین فیلمی چطور مجوز اکران می گیرد؟! اون هم در کشوری که با بدبختی میشه مجوز اکران یه فیلم را گرفت.
    ولی الحق و الانصاف فیلم خوش ساختی است و بدور از یک جانبه نگری، حقایق را بیان می کند. نکته جالب توجه برای من، نشان دادن جمعیت راهپیمایان جنبش سبز در 25 خرداد بود...
    پاسخ:
    کمرنگ: خدا را شکر
    دیدگاه های نادرست نسبت به قشری از جامعه، همیشه در نگاه قشر مقابل آنها وجود داشته است. در کامنتهای بالا به فیلم «دلشکسته» هم اشاره شده بود. من بارها این فیلم را دیده ام و آخرین بار هم دیشب در شبکه سوم بود که دیدم. یکی دو بار اول با دیدن فیلم گریه کردم.
    الان سوال من این است که شما نماینده کدام قشر هستید؟! الان از کدام طرف به این موضوعاتی که مطرح کردید نگاه می کنید؟
    پاسخ:
    کمرنگ: من خودم را نماینده قشری از جامعه نمی دانم. مواردی را هم که مطرح کردم، صرفاً یکسری دیدگاه های شخصی است و چه بسیار فراتر از آن که جای گفتنش نیست.
    عکسی در شبکه های اجتماعی منتشر شده بود که به قول خودشان مقایسه فیلم طالبی با حقیقت اون پایگاه بسیج بود. طرف اصلا فیلم را ندیده بود می گفت قلاده های طلا فقط بسیجی با بلندگو را نشان داده است. در صورتی که از همان جا به معترضان خیابانی تیراندازی شده بود. یعنی طرف اینقدر بی سواد و ابله بود که فیلم را ندیده بود و قصد داشت آن را تخریب کند.
    واقعا به جرات آقای طالبی در ساخت این فیلم و حقایقی که در آن نشان داده بود باید احسنت گفت، هر چند دل خوشی از ایشان نداریم...
    آیا به این دلیل که قشر معترض! ما اهل سینما نیستند!
    خیلی جالب است. عده ای به طالبی تهمت می زنند که با استفاده از رسانه های همسو و جو رسانه ای که ایجاد کرده است، فروش فیلمش را روز به روز بیشتر می کند. مثل اینکه همین افراد یادشان رفته است که چندین مجله فیلم و هنر روشنفکری و سایتهای مختلف سینمایی در اختیار کسانی است که سال گذشته برای فروش "جدایی نادر از سیمین" و تحقیر "اخراجی های 3" تلاش شبانه روزی می کردند.
    با مطلب شما به شدت موافقم...
    پایدار باشید
    یادم رفت بگم... من تا به حال 4 بار قلاده های طلا را دیده ام! البته هر بار عده ای از دوستان یا فامیل را هم به همراه خودم برده ام.
    پاسخ:
    کمرنگ: موفق باشید
    بابا شماها دلتون خوشه
    سینماها خیلی وقته تعطیل شدند!
    اگر این فیلم که طنز هم نیست، اینقدر بفروشد، نشان از رشد سلیقه مخاطبان دارد. البته یادم هست که ملک سلیمان هم میلیاردی شد. ای کاش کارگردانان به جای مسخره بازی به موضوعات روز بپردازند، البته نه اینکه فکر کنند فیلم اجتماعی ساختن یعنی بدبختی مردم و خیانت زن به شوهر و این چیزها را نشان دادن.
    حرفات رو تایید می کنم شدید
    من اعتقاد دارم اون کسانی که الان به حاج ابولقاسم فحش و ناسزا می گن وقتی برن فیلم رو ببینند مبلغ این فیلم هم میشن.چرا که به نظر من بیشتر به نفعشون تا ضررشون. اون ها می گن جمعیت ما زیاد بود که این فیلم هم تایید می کنه.می گن ما اعتراضات مسالمت آمیز داشتیم که بازم این فیلم تایید می کند. حتی این تاییدات از زبان فرمانده بسیج فیلم بیرون می اید نه بازیگران سبز فیلم. اما آنها برای خوشان این ارزش را قائل نیستند و بروند حقیقت را ببینند.
    اون شبی که بعد از تماشای گشت ارشاد بهت گفتم این فیلم ارزش نقد نوشتن نداره بخاطر این بود که می دونستم اگر له و علیه اون چیزی نوشته بشود و سر زبون ها بیفته یه عده بی خبر از همه جا که اصلا اون را هم ندیده اند تجمع می گذارند و بیانیه می دهند و.....
    سلام سید بزرگوار
    خیلی بانظرت موافقم یــــــــــــــــــــک عالمه
    اگر "قلاده های طلا" را دیدید و نظرتان عوض نشد هر چه دلتان خواست به بنده روا دارید
    مطمئن باشید هر نظری داشته باشید با این فیلم تعدیل می شود
    در ضمن روزگارتان نو
    دعا بفرمایید
    امروز فایل صوتی مصاحبه مسیح علی نژاد با طالبی را گوش کردم. خیلی خنده دار بود، این عی نژاد خنگ، فیلم را ندیده داره زر می زنه...
    کم آورده نمیدونه چی میگه، دم طالبی گرم. ای ول
    نکته دوم اینکه درسته برخی از اون آدمهایی که اعتراض کردند به فیلم گشت ارشاد، این فیلم را ندیده اند، اما وقتی که پای تجمع و مخالفت پیش میاد همگی دست در دست هم میان به میدون. یعنی پشت هم هستند.
    پاسخ:
    چه فایده ای وقتی که این کار با تفکر و تامل نباشه؟!
    نکته سوم اینکه، تو هم با این مطالبت نشون میدی چند وقت دیگه یکی میشی مثل همون نوری زاد!
    باید بروبچه های گ.م.ن.ا.م بیان ببرنت آدمت کنند
    پاسخ:
    کمرنگ: خدا نکنه
    مهم اینه که با هم متحد هستند و با هم اعتراض می کنند. حالا فیلم را دیده باشند یا ندیده باشند. حتماً یه آدم مطلع دیده و به اونها گفته که اومدن اعتراض کردند. این طور نیست؟
    پاسخ:
    کمرنگ: پس به اونهایی که بعد از انتخابات بهشون گفته شده بود تقلب شده و اومده بودن توی خیابون حق میدید با این اوضاع و احوال؟ عذرخواهی می کنم که این را میگم: من تو حیطه کارهای خودم و حرفه خودم صحبت می کنم. مردشور اون آدمهایی که بدون فیلم دیدن در موردش صحبت می کنند. مردشور اون آدم به اصطلاح منتقدی که توی مجله 24 نوشته بود من برای تفریح فیلم های ... را میرم ببینم و مطمئن هستم که این فیلم ها، کار ضعیفی هستند. مردشور همین آدم که وقتی یکی از اون فیلم ها کلی جوایز جشنواره را درو کرد، زر می زد و فقط از اون فیلمی که خودش دوست داشت حرف میزد. مردشور اون خبرنگار و مجری شبکه خارجی که قلاده های طلا را ندیده داره در موردش نقد مینویسه و در مورد ساختار فیلم صحبت می کنه. مردشور اون احمقی که تا به حال یک بار سینما نرفته و میگه این خانه فساد را باید جمع کرد، مردشور اون آدم بی شعوری که...
  • سمانه بهروزی
  • همه چیز که به نفع شماست. دیگه چی میخواید؟ رقبا را هم که دارید از صحنه حذف می کنید.
    بفروشه فیلمتون یا نفروشه ما نمیریم سینما که فروش فیلم شما بالا بره!!!
    اگه نگاه فیلم عادلانه بود، نمی گذاشتن فیلم ساخته بشه
    سلام سید جان. سال نوتون مبارک.
    بابا کلا رفتی دیگه تو فاز مقاله و یادداشت ها؟!
    دیگه شعر نمی نویسی آخر نوشته هات؟!
    پلاس هم که دیگه نمیای زیاد...

    پاسخ:
    کمرنگ: اون جور نوشته هامون را توی پلاس می نوشتیم که دو سه روزی هست دیگه باز نمیشه برای ما... چه کنیم از دست عمو فیلترچی؟! (:
    خطاب به خانم بهروزی:
    سرکار خانم اولا مگر ابوالقاسم طالبی فیلم های دیگر رو از پرده سینما پایین میکشد؟
    دوما مگر این فیلم ها از پرده پایین کشیده شده است؟ حوزه هنری کلا 4سینما به این فیلمها اختصاص داده بود که قرار است آن فیلمها را از این سینما ها بردارد. که هنوز بر نداشته است!!!
    سوما مگر سید مهدی موسوی وکیل مدافع اشخاص است؟او یک نقاد سینماست و نظرش را می گوید
    چهارما شما اگر که نگاه عادلانه دارید!به سینما بروید فیلم را ببینید بعد در مورد آن نظر دهید
    لطفا
    پاسخ:
    کمرنگ: احسنت
  • سید رضا حسینی
  • سلام
    مشکل من با سینما رفتن اینه که وقتی میخوام برم سینما باید زن و بچه ام را هم ببرم، بدبختی هم اینه که خیلی از فیلم ها را هم با زن و بچه نمیشه دید، آدم شرمنده میشه از محتوای فیلم. این نکته اول. اما نکته دوم اینکه به شدت با حرفت موافقم و یه بار با زن و بچه قلاده ها را دیدم و یه بار هم با یکسری دیگه از فک و فامیل. قسمت بشه بازم میریم چند تا آدم دیگه خفت می کنیم می بریم سینما. در دفعه دوم که فیلم را دیدم بیشتر حالیم شد چی به چیه...
    عکس های جلوه های ویژه را که دیدم و دوباره فیلم را دیدم، باورم نمیشد اینایی که میبینم جلوه های ویژه است.
    دمش گرم
    خدا کمکش کنه که بازم فیلم های اینجوری بسازه.
    پاسخ:
    کمرنگ: ان شاء الله
    به نظرم هر چی اتیشه از مرقد نامطهر افرادی مثل ف.ب . یا س.س یا ق.ص.م و . . . است
    نظرت چیه که پته اینا رو بریزیم رو آب تا همه بفهمند کی دروغگو و قانون گریزه!
  • سید مهدی موسوی
  • امضا محفوظ جان، پته اینا که روی آبه
    نظرت در مورد م.ا.م.ن چیه؟!
  • سید رضا حسینی
  • سلام مجدد
    یه قرار فیس بوکی، پلاسی چیزی بذار دور همی بریم ببینیم فیلم را، شما را هم زیارت کنیم.
    مشتاق دیدار
    پاسخ:
    فرصت بشه حتما یه قراری میگذاریم البته قم!
    با مطالبی که این چند روز توی رسانه ها دیدم و صحبت های شما، کنجکاو شدم برم فیلم را ببینم. موفق باشید و مثل همیشه سر زنده
    راستی یادم هست پارسال هم مطلب مشابهی در مورد اخراجی های 3 و جدایی نادر از سیمین نوشته بودید. تقریبا توی همین فضا بود...
    با بحث هایی که در وبلاگ شما شد مجبور شدم برم فیلم رو ببینم. من یه سبزی هستم و به این افتخار می کنم اما انگار شما حزب اللهی نیستید. این فیلم بیشتر به نفع ما بود و حرفای ما رو ثابت کرد نه دروغ های دم انتخابات شما رو .
    این فیلم نشون داد ما بی شماریم.
    البته نکته ای که وجود داشت این بود که سرعت فیلم خیلی تند بود و من بعد از اینکه فهمیدم فیلم بیشتر به نفع ما بوده چند تا از دوستای سبزیم رو بردم سینما که هم اونا ببینند و هم در بار دوم ریزبینانه ماجرا را دست بگیرم

    زنده باد جنبش سبز
    من مشهد برای زیارت رفته بودم. اینقدر این حواشی فیلم زیاد شده بود، گفتم برم ببینم چی هست. یه جورهایی با این نظر قبلی موافقم. احساس می کنم فیلم به نفع جنبش سبز هست. چون نشون میده که اونها به دنبال خشونت و کشت و کشتار نبودن. این کارها کار کسان دیگه ای بوده.
    من باب اون موضوع که تو وبلاگم نوشتی باید بگم هماهنگم شدید
    ssalam v eradat
    tarafe ma 2000 tomanebelit!
    سلام
    میبینم که پیش بینی تون محقق شد. البته یه کم بیشتر فروخت. دست شما و دیگر دوستانی که در راه معرفی این فیلم تلاش می کنند، درد نکنه
    موفق و موید باشید
    فیلمتون داره میفروشه خر کیف شدید ها...

    پاسخ:
    کمرنگ: با عرض معذرت، تا چش بعضی ها در بیاد!
    سلام
    کاملا موافقم . نوکرم

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی