کویرنشین

یادداشت های شخصی سید مهدی موسوی و معصومه علوی خواه

کویرنشین

یادداشت های شخصی سید مهدی موسوی و معصومه علوی خواه

روزانه ها

93/07/06

حس یک گلوله ی توپ عمل نکرده توی شن های کویر رو دارم که بعد از 27 سال چشیدن گرمای سوزان روز و سرمای استخوان سوز شب، منتظر یک انفجار بزرگ هست اما نه این انفجار رخ می دهد و نه کسی برای خنثی کردنش می آید. اینجا توی دل کویر، خطری برای آدم ها ندارم..

..:: کل روزنوشت های این وبلاگ ::..

بایگانی

نگاهی اجمالی به روند ساخت و اکران قلاده‌های طلا

سه شنبه, ۱۵ فروردين ۱۳۹۱، ۰۲:۰۲ ب.ظ
وقوع حوادث پس از انتخابات سال 88 تاثیر عمیقی بر نوع فیلم‌ها و مستندهای ساخته شده طی 2 سال اخیر داشته و نتیجه آن تولید آثار بسیاری با موضوعات سیاسی و اجتماعی بوده است که به طور مستقیم یا غیر مستقیم به این حوادث اشاره داشته‌اند.
 
اما در بین تولیدات سینمایی، بدون شک اثری به قوت «قلاده‌های طلا» که بدون نگاه یک جانبه‌گرایانه ساخته شده باشد وجود ندارد.

درام سیاسی «قلاده‌های طلا» با روایتی مستندگونه به حوادث قبل و بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 می‌پردازد. این فیلم با استفاده از تکنیک تعلیق و کنایه دراماتیک، روایتی معماگونه از حضور جاسوسان خارجی در ایران را به تصویر می‌کشد.

در طول داستان فیلم، با دانستن این موضوع که جاسوسی در بین نیروهای وزارت اطلاعات وجود دارد، به تمام نیروهای اطلاعاتی موجود در فیلم شک می‌کنیم و این حس کنجکاوی و تعلیق تا آخرین سکانس فیلم ما را درگیر خود می‌کند.
 
ایده‌ خطرناک فیلم
 
نشان دادن حضور یک فرد خائن در وزارت اطلاعات و نیروهای پلیس، ایده‌ بسیار مشکلی برای ساخت فیلم بوده است. ایده‌ای که حواشی بسیاری را در زمان تولید و حتی تا لحظه‌ اولین اکران سینمایی و پس از آن به‌وجود آورد به نحوی که بارها از محافل خبری در مورد توقف تولید و اکران آن صحبت به میان آمد و حتی اکران آن در زمان جشنواره به تاخیر افتاد. مسئله‌ای که باعث شد در شب اکران فیلم در برج میلاد، 3000 نفر به تماشای فیلم بیایند و از فرصتی که امکان داشت دیگر نصیبشان نشود، استفاده کنند.

البته فیلم تنها به بحث حضور جاسوس در بین نیروهای خودی اکتفا نمی‌کند و اختلافات موجود در نوع برخورد با معترضین خیابانی، حمله به پایگاه بسیج و مردمی که در آن حادثه کشته شدند را نیز روایت می‌کند.
 
واکنش منتقدان
 
انتخاب خزائی، تهیه‌کننده فیلم به عنوان دبیر جشنواره فجر، ابوالقاسم طالبی را در شرایطی قرار داد که فیلمش را وارد بخش مسابقه جشنواره نکند. عاملی که اگر وجود نداشت، به گفته بسیاری از منتقدان، قلاده‌های طلا جایزه بهترین فیلم و بهترین کارگردانی را از آن خود کرده بود. (چه بسا که احتمال دریافت جوایز دیگری هم نصیب این فیلم می‌شد).

پس از اکران فیلم در برج میلاد، اولین واکنش‌های جدی منتقدان و اصحاب سینما شروع شد و نقدهای شفاهی و مکتوب بسیاری در بیان ساختار حرفه‌ای فیلم بیان شد.
 
این تعریف و تمجیدها به ساختار حرفه‌ای داستان و کارگردانی فیلم خلاصه نشد و در آخرین اظهارنظرهای سینماگران در چند روز اخیر، موسیقی فیلم به عنوان یکی از موسیقی‌های مطرح و حرفه‌ای روز مورد بحث قرار گرفت. بهزاد عبدی در این باره می‌گوید: «سرگئی کروتسنکو در «قلاده‌های طلا» از نوعی موسیقی استفاده کرده که در هالیوود و البته موسیقی فیلم جاسوسی و اکشن روز دنیا رایج است.»
 
چرا ممکن است فیلم را دوست نداشته باشیم؟
 
واکنش‌های منفی نسبت به فیلم به چند دسته تقسیم می‌شود. گروهی از تماشگران عدم اشاره فیلم به حوادث دیگرِ بعد از انتخابات را دلیل نقص فیلم می‌دانستند.
 
این تماشاگران ضمن حمایت از ساختار و داستان فیلم به مواردی اشاره می‌کردند که نشان از عدم شناخت به مسائل فنی و حرفه‌ای سینما بود. فیلم با تمام توان خودش و با سرعت بسیار زیاد تنها گوشه‌ای از حوادث بعد از انتخابات را می‌تواند به تصویر بکشد.
 
موردی که خود طالبی در یکی از مصاحبه‌هایش به آن اشاره می‌کند و بیان تمام حوادث را معطوف به ساختن یک سریال 40 ـ 50 قسمتی می‌داند. این مسئله حتی در نگاه منتقدینی مثل سعید مستغاثی جور دیگری بیان می‌شود.
 
این منتقد سینما برعکس دیدگاه این گروه، ضمن بیان اینکه قلاده‌های طلا یکی از قوی‌ترین فیلم‌های سینمایی چند سال اخیر است، وجود حوادث بسیار در این فیلم را مورد نقد قرار می‌دهد.

گروه دیگری از منتقدان نسبت به فیلم، کسانی هستند که بدون دیدن فیلم و بر اساس سیاه‌نمایی‌های منتشر شده در رسانه‌هایی چون بی.بی.سی و... نسبت به محتوای فیلم اعتراض کرده و بازیگران فیلم را مورد ناسزا قرار می‌دهند!

اما اگر بخواهیم بدور از حواشی و فقط از نگاه تخصصی به این فیلم نگاه کنیم، شاید دیالوگ‌های ابتدایی و صحنه‌های مربوط به تجمعات خیابانی قبل از انتخابات را جزو نکات ضعیف فیلم ببینیم.
 
بررسی انتقادات دیگر نسبت به فیلم، مربوط به داستان آن است که بیان آن کل محتوای فیلم را لو می‌دهد، اما و در هر صورت فیلم‌هایی چون اخراجی‌های 3 و پایان‌نامه به هیچ وجه قابل قیاس با آخرین ساخته‌ ابوالقاسم طالبی نیست و به صراحت می‌توان گفت که از نگاه جاسوسی و اطلاعاتی نیز، در ایران فیلمی به این قوت و جسارت تاکنون ساخته نشده بود.


پ.ن:
1) این مطلب که معرفی کوتاهی از فیلم قلاده های طلا می باشد، به سفارش خبرگزاری دانشجو و خبرنامه دانشجویان ایران نوشته شده است. پس از اتمام اکران فیلم در سینماها ـ همانطور که قبلا هم قول داده شده بود ـ در مطلبی مفصل به نقد این فیلم خواهیم پرداخت.

2) این مطلب در دیگر پایگاه های خبری:

ـ نشان بی نظیری بر گردن قلاده های طلا در خبرگزاری دانشجو

ـ خبرنامه کاغذی دانشجویان ایران

- اکران دانشگاهی فیلم قلاده های طلا

نظرات  (۱۶)

نظرات خصوصی پس از مطالعه توسط مدیر وبلاگ، حذف می شوند

حاجی تو هم کشتی ما را با قلاده های طلا
شوخی کردم
دمت گرم
خوشم اومد، خیلی با حالی
منتظر نقد فیلم هم هستم
واقعا شاهکاری هست این فیلم که از سه تکنیک معما، تعلیق و کنایه دراماتیک در طول داستان خودش استفاده می کند.
ان شاء الله که این آخرین فیلم سیاسی در این حد و اندازه نباشد و شاهد فیلمهای بهتر و با کیفیت تری هم باشیم. مسئولین هم باید کمی بیشتر انعطاف به خرج بدهند و ترسی هم از نقد نداشته باشند.
راستی آقای موسوی میشه در مورد معما، تعلیق و کنایه دراماتیک توضیح بدهید؟
اوه، چقدر کتاب معرفی کردید برای آشنایی با اون تکنیک ها
البته تقریبا با همان توضیح کوتاهی که دادید، می توان این مفاهیم را درک کرد. به نظرم باید فیلم را چند بار دید تا بتوان تمام تکینک های بکار رفته را بخوبی درک کرد. با یک بار دیدن نمی شود...
نقدی که قرار است بنویسید از دیدگاه هنری است یا از نگاه جامعه شناسانی؟
پاسخ:
کمرنگ: از دیدگاه هنری بیشتر ولی گریزی هم به نقد جامعه شناسانه خواهیم زد.
کامنتم غلط املایی داشت. منظورم نگاه جامعه شناسانه بود!
منم موافقم که در حال حاضر اگر در مورد فیلم صحبت کنیم، مجبوریم داستان آن را لو بدهیم.
شما همه منتقدین فیلم را اوسکول فرض کردید؟!
یا حداقل اینجوری نشان می دهید؟
انصاف هم خوب چیزی است!
در جواب آقا یا خانم "..." وقتی کسانی که در مورد فیلم اعتراض می کنند، فقط فحش می دهند و در مورد محتوایی که ندیده اند بحث می کنند، اوسکول هستند دیگه، پی چی میشه به اونها گفت؟
پس هنوز سفارشی هم کار می کنید آقای موسوی؟
سفارش ما را هم بکنید که با ما هم سفارشی کار کنند...
اینا که پول مول نمیدن، یه جایی را بگید که پول هم بهمون بدن
سلام. خیلی ممنون از راهنماییتون.
موفق باشید.
ای کاش فیلم وارد بخش مسابقه می شد و روی بقیه فیلم ها را کم میکرد. دم آقای شیخ طادی گرم که سیمرغش را به آقای طالبی هدیه داد. حرکت جالب و قابل تقدیری بود.
اینکه نوشتید "ایده خطرناک" یعنی چی؟! یعنی مثلا ممکن بود بگیرن طالبی و بفرستنش کهریزک؟ بابا طالبی پشتش خیلی گرمه
  • دنیای قشنگ نو
  • طالبی اگه پشتش گرم بود دو تا از فیلم هاش الان توقیف نبود یا آقای رئیس جمهور به اون شکل اکران نمیشد

    به روزم سری به من بزنید
    سلام سید جان
    به سفارش خبرگزاری دانشجو یا خبرنامه دانشجویان ایران؟
    این چه کاریه آخه؟
    هنرمند مستقلم آرزوست نه مثل این میکاییل قلم به مزد!
    دعا بفرمایید
    پاسخ:
    کمرنگ: هنرمند مستقل را عشق است. اما بالاخره زندگی هم خرج داره داداش من.
    سلام برادر
    بلی
    دیروز ماشینم رو بردن....
    سلام
    وقتی پای صحبت های آقای طالبی در برنامه هفت نشستم واقعا به دید خوب این کارگردان در ساخت این فیلم پی بردم.

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی