وقتی سیاست پدر سینمای ایران را در میآورد
با نگاهی کلی به سینمای سال گذشته ایران، ما بجز دعواهای بین خانهی سینما، صنوف سینمایی و معاونت سینمایی وزارت ارشاد، نکتهی شاخص و مهمی را نمیتوانیم ذکر کنیم. دعواهایی که طبق معمول جنبهی سیاسی داشته و تنها ضرر آن متوجه سینماگران و هنر کشور خواهد شد. در این یادداشت قصد ندارم تا خوب و بد این دعواها را بیان کنم بلکه اشارهای کوتاه خواهم داشت به وضعیت کنونی سینمای ایران.
سال 89 سال خوبی برای سینمای ایران نبود، سالی که تنها فیلم میلیاردی آن در تهران، ملک سلیمان شهریار بحرانی بود. هر چند فیلمهایی مثل «طلا و مس»، «صبح روز هفتم»، «نفوذی»، «کیفر» و... را میتوان جزو خوبهای سال گذشته دانست، اما اگر بخواهیم از نظر فروش سینمای سال گذشته را بررسی کنیم، متاسفانه سال پر فروشی را برای سینماگران نمیبینیم.
بر خلاف سال گذشته، ترکیب نسبتاً خوب فیلمهای نوروز امسال رونق بسیار خوبی به سینمای ایران داد. اخراجیهای 3 با توجه به پیشبینیهای گذشته و با دارا بودن امتیازات خوبی چون ترکیب مناسب بازیگران، فروش بسیار بالا در نسخههای گذشته، زمان اکران مناسب، دارا بودن سالنهای زیاد در سراسر کشور، تبلیغات بسیار زیاد در رسانهها!، جنجالهای پشت پرده و گاهاً جلوی پرده و... توانست فروش بسیار بالایی را کسب کند.
در کنار اخراجیهای 3، فیلم «جدایی نادر از سیمین» با امتیازات دیگیری چون جوایز بسیار، سابقهی کارگردان، تبلیغات خاص و... توانست با یک پله پایینتر، فروش بسیار خوبی را از آن خود کند. برخلاف کسانی که میخواهند این دو فیلم را در مقابل یکدیگر قرار دهند، بنده با نگاهی منصفانه و بدون جنجالهای سیاسی این دو فیلم را دیدهام و در مورد آن نظر میدهم.
جنجالهایی که بعد از جشنواره بر سر این دو فیلم به راه افتاد، جنجالهای پوچی بود که در نگاه کلی تأثیر چندانی هم بر فروش آنها نداشته است. تحریم اخراجیها از سوی جریان فتنه، افتراها و تحلیلهای عجیب و غریب و بعضاً ناعادلانه نسبت به «جدایی نادر از سیمین» و «اخراجیها» نتوانست خدشهای بر پیشبینیهای گذشته وارد کند؛ هر دو فیلم بسیار خوب و در رقابتی سالم در حال فروش بودند، منتهی اقدام بسیار زشت برخی از افراد بیظرفیت و حسود! برای جلوگیری از فروش اخراجیهای 3، باعث شد تا نسخهی کپی شدهی آن وارد بازار شود.
گرچه اخراجیهای 3 به نسبت از نسخهی قبلی آن بهتر بود، اما ضعفهای بسیاری چون ضعف در فیلمنامه، دکوپاژ، دیالوگها و... در آن بیداد میکرد. فیلم شلوغی که قصد داشت تا با نگاهی طنزگونه، حوادث انتخابات سال 88 را به تصویر بکشد.
البته ناگفته نماند که اگر کس دیگری قصد ساختن این فیلم را داشت حتماً با آن مخالفت جدی میشد، نه تنها این فیلم، بلکه ساختن هر فیلم دیگری که بخواهد اشارهای به مسائل سیاسی داشته باشد معمولاً با مشکلاتی همراه خواهد بود و کمتر کارگردانی به سمت ساختن این نوع فیلمها میرود. حتی اگر شما بگویید که در سالهای اخیر مجوزهای بسیاری به فیلمهایی که به طور غیر مستقیم به مسائل سیاسی، دینی و فرهنگی خرده میگیرند، داده شده است، باز هم نمیتوان عدم تمایل دیگر کارگردانان را به ساختن این فیلمها کتمان کرد. البته کارگردانان دیگری نیز مثل ابوالقاسم طالبی قصد ساختن فیلم در مورد انتخابات را دارند که امیدوارم این نوع فیلمهای سیاسی و اجتماعی جایگاه بهتری در ایران پیدا کنند.
اخراجیهای 3 به غیر از موضوع و محتوای فیلم که اشارهی درستی به پشت پردهی سیاستبازیها و جنجالهای انتخابات داشت، نکتهی مثبت و چشمگیری برای دفاع ندارد. اما در مقابل «جدایی نادر از سیمین» با ساختار دراماتیک فوقالعاده قوی، بازیگران مناسب، دیالوگهای قوی و... فیلم بسیار خوبی بود که قطعاً لایق جوایز جشنواره امسال هم بود.
باز هم میگویم که مقایسهی بنده در مورد این دو فیلم نه نقد کارشناسانهی آنهاست و نه بازی به نفع گروه خاصی در این دعواهای اخیر. که به شدت از نوشتن توهین! نسبت به فیلمها، کارگردانان و... که به نام نقد! نوشته میشود فراری هستم. بله کاملاً هم بر سر حرف خود هستم که بسیاری از نقدهایی که نسبت به این دو فیلم میشود، جز توهینهایی سطحی و احساسی نیست و ضرر این کارها را هم سینمای بدبخت باید ببیند.
نه جوش آوردن دهنمکی نسبت به نقدهای فیلمش قابل تحمل است و نه نقدهای احساسی که جز فحش و توهین چیز دیگیری نیست.
بعدنوشت1: قصد من از نوشتن این یادداشت کوتاه، تنها گله و شکایت از دست برخی از دوستانم هست که بیخود و بیجهت تحت تأثیر جو رسانهای شروع به نوشتن نقدهای مضحکانه نسبت به سینما میکنند! نقدهایی که بهدور از نگاه کارشناسانه است. خواهش میکنم از این دوستان که دست از سر سینما بردارند.
بعدنوشت2: منتظر جوابهای تند برخی از دوستان هم هستم. اصلاً هم ناراحت نمیشوم! این یادداشت را هم به حساب طرفداری از هر کسی که میخواهید بگذارید!
بعدنوشت3: بهزودی به فضای رسانهای و سینمایی باز خواهم گشت! (قابل توجه برخی از دوستان نامرد)
من متاسفانه هنوز نتونستم هیچ یک از این دو تا فیلم رو ببینم..اما با توجه به توصیفات شما و تبلیغ هایی که از هردوی این فیلم ها دیدم،باید ارزش یک بار دیدن رو داشته باشند..هرچند که قبلا نظر خودم رو در مورد سینمای ایران،و فیلم هایی که در اون ساخته میشه گفتم..