اشاره:
تحلیل ابعاد مختلف کارکردهای «فرهنگ» و «کار فرهنگی» در عصری که هنوز بر سر مفهوم این دو واژه مناقشه میشود، امر چندان آسانی نیست. مشکل آنجایی خودش را نشان میدهد که در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که فضای حاکم بر تبلیغات، چالشهای اقتصادی موجود بر سر راه دولت آینده میباشد، هر کدام از نامزدها برداشت جداگانه و گاهی متناقض با یکدیگر در ارائه برنامههای خود در حوزهی کار فرهنگی میدهند.
این برنامهها که متاسفانه به غیر از یکی دو نفر از نامزدها، در چند روز باقیمانده به مناظره فرهنگی و یا حتی در روز برگزاری این مناظره ارائه شدند، گواهی بر «کماهمیت بودن حوزهی فرهنگ در نگاه برخی از نامزدهای این دوره انتخابات» و یا در حالتی خوشبینانه، «تصمیم ناگهانی برای حضور در انتخابات» را میدهد.
مسئله دیگر که در این یادداشت میخواهیم به آن بپردازیم، فضای آشفته اقتصادی بعد از جنگ است که سبب اتخاذ سیاستهایی در دولت سازندگی شد که در نگاه اول خالی از دیدگاههای فرهنگی است. حال اگر حجم بالای شعارهای اقتصادی این دوره انتخابات را تعبیر به نداشتن دیدگاه فرهنگی در نامزدها کنیم، برداشت نادرستی کردهایم زیرا جدا بودن دو مقوله «عدم ارائه برنامه عملیاتی برای حوزهی فرهنگ» و «نداشتن دیدگاه فرهنگی» امری بدیهی میباشد.
برای ارزیابی عملکردهای فرهنگی دولتهای 24 سال اخیر و همچنین برنامههای نامزدهای این دوره انتخابات، باید به خوبی مؤلفههای بنیادی فرهنگ غرب و فرهنگ ایرانی ـ اسلامی را بشناسیم که بررسی همه این موارد در این یادداشت کوتاه نمیگنجد. در اینجا به ذکر جملاتی از رهبر معظم انقلاب بسنده میکنیم:
«فرض بفرمایید در یک جامعهای تفکر سودمحور مطرح است؛ یعنی همهی پدیدههای عالم با پول محک زده میشوند و اندازهگیری میشوند: هر چیزی قیمت پولیاش و سود مادیاش چقدر است. امروز در یک بخش بزرگی از دنیا مسئله این است: همه چیز با پول سنجیده میشود! در این جامعه ممکن است برخی از کارها ارزشی باشد ـ برای خاطر اینکه آنها را به پول میرساند ـ اما در یک جامعهای که در آن پول و سود، محور قضاوت نیست، همان کار ممکن است ضدّ ارزش محسوب بشود. یا در یک جامعهای اصالت لذت حاکم است. آقا شما چرا این عمل را مباح میدانید؟ چرا همجنسگرایی و همجنسبازی را مباح میدانید؟ میگوید: لذت است؛ انسان از او لذت میبرد! این شد اصالت لذت؛ وقتی اصالت لذت بر یک جامعه و بر یک ذهنیت عمومی حاکم بود، یک چیزهایی مباح میشود. (بیانات در دیدار استادان و دانشجویان کردستان 27/2/1388)
برای آنکه تصویر درستی از سیاستهای فرهنگی دولت سازندگی و اصلاحات داشته باشیم، باید شرایط حاکم بر آن زمان را بررسی کنیم.