کویرنشین

یادداشت های شخصی سید مهدی موسوی و معصومه علوی خواه

کویرنشین

یادداشت های شخصی سید مهدی موسوی و معصومه علوی خواه

روزانه ها

93/07/06

حس یک گلوله ی توپ عمل نکرده توی شن های کویر رو دارم که بعد از 27 سال چشیدن گرمای سوزان روز و سرمای استخوان سوز شب، منتظر یک انفجار بزرگ هست اما نه این انفجار رخ می دهد و نه کسی برای خنثی کردنش می آید. اینجا توی دل کویر، خطری برای آدم ها ندارم..

..:: کل روزنوشت های این وبلاگ ::..

بایگانی

شاید تا به حال امتحان کرده باشید که مطلبی را از درون برنامه‌ی word به قسمت ویرایش مطلب در وبلاگتان منتقل کنید و مثلا با مشکلی مثل تغییر سایز قسمتی از مطلب یا بدتر از آن بهم ریختگی در شکل ظاهری و فونت‌ها مواجه شوید. مشکل از کجاست؟

در نوشتن یک مطلب ابتدا باید بررسی کنید که آیا فونت مورد نظر شما قابلیت نمایش مطلب در اینترنت را دارد یا خیر؟! بهترین فونت اینترنتی که به شما پیشنهاد می‌کنم Tahoma می‌باشد. اما تغییر فونت به Tahoma نیز مشکل آن را حل نمی‌کند و مشکل اصلی در Styleهای word می‌باشد.

پس از معرفی Styleها یا همان سبک‌های درون برنامه word و تنظیمات ویژه‌ی آن، روش انتقال اطلاعات به اینترنت را بدون آنکه این اطلاعات بهم بریزند و یا سبک آن‌ها عوض شود توضیح خواهم داد. اگر راه معقول‌تر و بهتری را سراغ دارید من را هم در جریان بگذارید.

Styleهای word (سبک‌ها):

زمانی که شما برنامه‌ی word را باز می‌کنید، Style پیش فرض Normal می‌باشد. اگر به نوار ابزار Formatting نگاه کنید می‌توانید اسم آن را ببینید‌. برای آنکه Task Pane مربوط به Style را ببینید می‌توانید روی علامت آن (دو حرف A)، کلیک کنید یا آنکه از منوی Format گزینه  Styles and را انتخاب نمایید.

در پنجره‌ای که باز می‌شود می‌توانید Style ها را ببینید. اگر روی کشوی کنار آن کلیک کنید و یا کلیک راست کرده و Modify را انتخاب کنید پنجره‌ی تغییر آن را باز می‌کند. سبک‌ها کاربردهای زیادی دارند که ما تا آنجا که مشکل شما را حل کند آن را توضیح خواهیم داد و اگر باز هم سوالی داشتید آن را در بخش نظرات بنویسید و یا Mail بزنید.

در پنجره‌ی مورد نظر در کادرهای بالای صفحه از بالا به پایین این موارد را می‌بینید:

1) نام سبک

2) نوع سبک (برای متن‌ها باید Paragraph را انتخاب کنید).

3) سبک از چه سبکی پیروی می‌کند.

4) پاراگراف بعدی با چه سبکی باشد.

در ردیف زیر آن شما نوع فونت و سایز و ... را می‌توانید ببینید. در زیر آن نوع طرازبندی و دیگر موارد مورد نیاز. برای تغییرات شما می‌توانید از پایین پنجره روی Format کلیک کنید. انواع تغییراتی که شما نیاز خواهید داشت وجود دارند. من فقط آخرین گزینه یعنی Shortcut Key را توضیح می‌دهم. با زدن این گزینه شما با پنجره‌ای مواجه می‌شوید که می‌توانید با دادن کلید مورد نظر خود دیگر نیاز به تغییر دستی نداشته و Style مورد نظر خود را انتخاب کنید.

برای این کار اگر در قسمت Current Key چیزی تعریف نشده است از قسمت new … Press یک کلید برای آن اختصاص دهید، فقط در نظر داشته باشید که اولا در کلید مورد نظر حتما از کلیدهای Ctrl یا Alt هم استفاده کنید و ثانیا شورت کات‌های خود word را ندهید.

حال برای آنکه این تغییرات برای همیشه در کامپیوتر شما وجود داشته باشد در پایان کار در پنجره‌ی Modify Style گزینه‌ی Add to template را تیک بزنید و سپس OK کنید. حال تنظیمات خود را می‌توانید ببینید. یکی از کاربردهای آن وقتی است که شما در متن خودتان چندین Format برای متن‌ها دارید و می‌خواهید استفاده‌ی زیادی از موس نکنید.

ساخت یک Style اینترنتی در word:

معمولا مطلبی را که در قسمت ویرایش مطلب در وبلاگتان مستقیما می‌نویسید، پس از درج تغییری نمی‌کند و به همان سبک و حالت خودش می‌ماند. اما این قسمت‌ها معمولا امکانات چندانی را برای ویرایش مطالب در اختیار شما نمی‌گذارند و استفاده از برنامه‌ی word کمک شایانی به نوشتن بهتر می‌کند. ناگفته نماند که با این کار دیگر وقت شما در اینترنت نیز تلف نخواهد شد و صرفه‌جویی خوبی خواهد بود. البته عکس‌ها را این‌گونه نمی‌توانید به وب منتقل کنید و باید حتما آن را Upload نمایید. اما ساخت سبک:

ابتدا یکی از مطالبی را که قبلا در وبلاگ درج کرده‌اید و به نظر شما شکل و شمایل خوبی دارد انتخاب نمایید (تنها متن) و با کپی کردن، آن را به word منتقل کنید. حال از انتهای متن، آیکونی را که می‌بینید (همان که هنگام Paste کردن ظاهر می‌شود) کلیک کرده و گزینه Apply Style or Formatting را کلیک نمایید. همان پنجره‌ای که توضیح داده شد ظاهر می‌شود. Style جدیدی به وجود آمده است که با نگاه کردن به قسمت Styleها فعال بودن آن را مشاهده می‌کنید. مانند قسمت قبل Modify را انتخاب نمایید و سپس تغییرات زیر را اعمال نمایید.

1) در کادر اول نام سبک جدید را internet بگذارید.

2) قسمت دوم همان Paragraph باقی بماند.

3) در اینجا Normal را انتخاب نمایید.

4) در این کادر یعنی کادر چهارم باید همان گزینه internet را که در (1) نام نهاده‌اید انتخاب نمایید.

5) از قسمتFont ، Tahoma را انتخاب نمایید و سایز آن را 10 قرار دهید. دیگر تنظیمات به عهده‌ی خودتان است.

پس از انتخاب Add to template ، ok کنید.

از این پس هرگاه خواستید مطلبی بنویسید ابتدا این Style را انتخاب نمایید و سپس شروع به نوشتن کنید.

نکته‌ی آخر:

استفاده از یک سبک خاص در نوشتن مطالب (فونت و سایز و ...) زیبایی صفحات وب شما را دوچندان خواهد کرد. پس همواره تمام مطالب مورد نظر خود را به word منتقل کرده (بغیر از مطالبی که عینا در قسمت ویرایش مطلب در وبلاگ می‌نویسید) و سپس با انتخاب Match از آیکون موجود در انتهای متن ، مطلب خود را به Style اینترنتی تبدیل کنید. البته قبل از آنکه مطالب را در word ، Paste کنید حتما سبک اینترنتی را فعال نمایید و سپس Match را انتخاب نمایید که شکل و حالت خود را تغییر دهد.

  • سید مهدی موسوی
  • Google

ترفند

دنیای مجازی

آموزشی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

نظرات خصوصی پس از مطالعه توسط مدیر وبلاگ، حذف می شوند

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی