ترفندهای برنامهی Word 2003
شاید ترفندهایی که در اینجا به آن اشاره میکنم را بلد باشید اما این مطلب برای کسانی که میخواهند با این برنامه اصولیتر کار کنند مینویسم. اگر به غیر از این ترفندها ، ترفندهای دیگری به ذهنم رسید حتما در پستهای بعدی آن را درج میکنم.
نکتهی اول: شما میدانید که space جداکنندهی کلمات است اما چگونه به جای «می توانم» ، «میتوانم» بنویسیم؟ مشکل اینجاست که اگر جدا نوشته شود دو کلمه به حساب میآید و زمانی که نصف آن در آخر خط بماند، نصف دیگر به خط بعدی میرود.
در بیشتر رایانهها زمانی که پس از «می» از Alt+0254 استفاده کنیم آن را به «توانم» نزدیک میکند اما راه اصولی: آدرس مقابل را طی کنید، Insert>Symbol>Special Characters حال از پنجرهی مورد نظر No-Width Obtional Break را پیدا کنید، در مقابل آن باید Shortcut key مورد نظر نوشته شده باشد، اما اگر اینگونه نبود از دکمهی مورد نظر برای آن که در پایین پنجره است استفاده کنید. در پنجرهی باز شده در قسمت Press new… کلیک کرده و Shortcut key مورد نظر را وارد کنید. بهترین گزینه برای آن فشار دادن Ctrl+Space است. سپس برای ثبت آن Assign را کلیک کنید. از این به بعد میتوانید برای نوشتن از ترکیب این دو کلید استفاده کنید. باید توجه داشته باشید که اگر پیش فرضهای Shortcut key خود برنامه را تغیر دهید، همواره پیش فرض نهایی کار خواهد کرد.
نکتهی دوم: شما در بیشتر مقالات و نوشتههای خود مجبور به ایجاد یک فهرست برای استفادهی بهتر دیگران از آن خواهید بود، اما آیا میدانستید که خود برنامهی word قابلیت ایجاد این فهرست را دارد؟ قبل از اینکه من این ترفند را یاد بگیرم همیشه در ساختن فهرست مشکل داشتم، مثلا نقاط بین آن عنوان و صفحهی مورد نظر تغییر میکرد یا برای تحقیقهای 40-50 صفحهای همیشه مشکل ایجاد فهرست داشتم (گشتن و ...)؛ زیاد بلبل زبانی نکنم، روش ایجاد فهرست را توضیح میدهم.
میدانیم که نشان دهندهی یک پاراگراف Enter است و شمردن کل Enterهای سند تعداد این پاراگرافها را به ما نشان میدهد. عنوان اول مورد نظر خود را در فهرست در نظر بگیرید، مثلا «فصل اول: ...» حال کنار این فصل اول که در تحقیق خود نوشتهاید کلیک راست کرده و گزینه paragraph را انتخاب کنید. حال در پنجرهی باز شده Outline level را پیدا کرده و مقدار آن را برابر level1 قرار دهید به همین ترتیب تمام فصلها را با این level درجهبندی کنید اما به بخشهای داخلی level2 و به بخشهای داخلیتر level3 و بیشتر دهید، بدین صورت فهرستی که ما میخواهیم ایجاد کنیم بصورت پلهای مرتب میگردد که بخشهای داخلیتر تورفتگی بیشتری دارند. حال از منوی View گزینه Document Map را انتخاب کنید، کنار صفحه قسمتی باز میشود که نقشهی سند ما میباشد، حال مزیت دیگر این level بندی هم مشخص شد. با کلیک روی هر عنوان در این نقشه به قسمت مورد نظر میروید.
برای درج فهرست، ابتدا در آن قسمت از سند که میخواهید فهرست در آنجا قرار گیرد کلیک کنید. حال این آدرس را دنبال کنید: Insert>Reference>Index and Tables از پنجرهی باز شده به قسمت Table of Contents بروید در این قسمت انواع فهرستهایی که مد نظر شماست وجود دارد.
نکتهی سوم: برای آنکه در موقع دایره کشیدن یا مستطیل کشیدن و یا خط و هر چیز دیگری، مستطیل پیش فرض آن نیاید و هر جا که خواستید شکل مورد نظر را بکشید این مراحل را طی کنید:
از منوی Table گزینهی Option را انتخاب کنید و به سربرگ General بروید، حال به دنبالAutomatically create … گشته و تیک آن را بردارید.
نکتهی چهارم: معمولا در برنامه Word به طور پیش فرض در هر جای صفحه میتوان کلیک کرده و تایپ نمود، اگر چنین نبود به قسمت Option و پس از آن به سربرگ Edit بروید، حال در پایین پنجرهی مذکور گزینه Enable clik and type را تیک بزنید.
نکتهی پنجم: شاید این مشکل برای شما پیش آمده باشد که سندی را با فونت دلخواهتان نوشتهاید اما زمانی که آن را به کامپیوتر دیگری منتقل میکنید در آنجا فونت مورد نظر شما وجود ندارد و سند شما دچار مشکل میشود یک راه حل این است که فونتهای مورد استفاده خود را هر جا میروید ببرید اما راه حل مناسب روش Save کردن زیر است:
باز هم به قسمت Option بروید و این بار به سربرگ Save، حال گزینههای Embed True Type fonts و Embed Characters in use only در زیر آن را تیک بزنید. حال هر گاه که سند خود را Save میکنید فونتهای آن هم همراهش Save میشوند، اگر گزینهی زیر آن یعنی Do not Embed… را هم تیک بزنیم فونتهایی را که در همهی کامپیوترها وجود دارد Save نمیکند.
اگر با تیک زدن این گزینهها برنامهی شما هنگ کرد، این قابلیت را ندارد (Bug دارد) و باید از همان روشهای دستی استفاده کنید.
نکتهی ششم: نوشتن اعداد به صورت انگلیسی یا فارسی: به قسمت Option و سپسComplex Scripts بروید، اگر در این قسمت گزینهی Numeral برابر Hindi باشد همیشه فارسی و اگر برابر Context باشد با توجه به محتوا فارسی یا انگلیسی مینویسد.